W ciągu ostatnich trzydziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego jak i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest właściwa do profilu jej działalności i obszaru działania. To istotne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. augustow.pl, elblag.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. it. (Włochy), .be (Belgia) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są też rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .org, .blog, .gov.
Odpowiednio rozważ też nazwę główną domeny
O wiele więcej planowania zabierze na pewno wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, powinno się użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów sądowych.