Żeby odbiorca dostrzegł twoją działalność musisz nie tylko złożyć firmową stronę www, ale także postarać się o jej widoczność na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego bardzo ważna jest zawartość strony i to czy regularnie pojawiają się na niej kolejne profesjonalne i przydatne dla odbiorcy treści. Ale nie wolno również lekceważyć tzw. link buildingu, a więc zdobywania linków wiodących do strony. Jedną z metod link buildingu jest korzystanie z PBN-ów – prywatnych sieci blogów.
Private blog network – do czego służą PBNy?
PBNy są prywatne, bo są tworzone i nadzorowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez agencję SEO bądź większą agencję marketingową), który troszczy się o jakość publikowanych tam tekstów. Prywatne sieci serwisów są często używane jako jeden z komponentów złożonej strategii reklamowej, co jest bardzo ważne, ponieważ najlepsze rezultaty ich użycia daje się zauważyć w stosunku do stron, które są prawidłowo zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz contentu. Prywatne sieci serwisów nie tylko dają możliwość pozyskania dużej ilości linków przychodzących do strony, ale także na ich zróżnicowanie, co jest pozytywnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek. Za minus PBNów można uznać tylko to, że ich wykonanie sporo kosztuje, a później trzeba poświęcać niemało godzin na zachowanie ich w odpowiedniej jakości.
Jak wykorzystać PBN? Zalecamy publikacje z canonicalem oraz wizytówki NAP
PBNy idealnie zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można przy ich użyciu publikować tematyczne artykuły sponsorowane stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to jest NAP? To właściwie każda publikacja online, gdzie dodane są najistotniejsze dane telekontaktowe firmy – jej e-mail lub telefon, pełna nazwa oraz adres stacjonarny. Przykładowo, NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim również wpis w ogólnodostępnym katalogu biznesowym, strona w mediach społecznościowych czy artykuł, w którym podano firmowe dane kontaktowe.
Inna skuteczna metoda wykorzystania potencjału PBNów to artykuły z canonicalem. To republikacja wartościowych artykułów ze wskazaniem hiperłącza do źródła treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W takiej sytuacji roboty wyszukiwarek na ogół oceniają wyżej jakość oryginalnego artykułu, bowiem odnajdywanie linków do niego na rozmaitych witrynach w sieci traktują jako znak, iż pod wskazanym adresem kanonicznym znajdują się pomocne, warte uwagi teksy. Artykuły z linkiem kanonicznym są najefektywniejsze przy tekstach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym ważne jest pozyskanie wysokiego autorytetu, a więc tych powiązanych przede wszystkim z prawem, bieżącymi wydarzeniami, doradztwem finansowym oraz zdrowiem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO